PERTU NO 13 – Endre Tót – Monogramista T.D

pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Trinásty ročník dlhodobého projektu PERTU nadväzuje na jeho ťažiskový program, zameraný na hľadanie analógií v súčasnom slovenskom a maďarskom výtvarnom umení.

Pokračuje v skúmaní náhodných paralel v tvorbe výrazných osobností, ktoré sú založené na názorovej, štýlovej, tematickej či generačnej príbuznosti. Vytvára tak jedinečný komunikatívny priestor pre dialóg dvoch kultúr a objavenie nových súvislostí. Po pilotných ročníkoch hľadajúcich svoju tvár (1993, 1995) a krátkej prestávke, Helena Markusková zahájila v roku 1999 program hľadania analógií. V  nasledujúcich rokoch projekt postupne prešiel naprieč slovenskou a maďarskou scénou. V rámci neho sa doteraz stretli: László Fehér a Martin Knut (1999), Milan Bočkay a Gyula Pauer (2001), Július Koller a Sándor Pinczehelyi (2003), Ádám Kéri a Juraj Meliš (2005), Peter Bartoš a Tamás St.Auby (2007), Klára Bočkayová a Zsófia Pittmann (2009), Juraj Bartusz a István Nádler (2011), Károly Hopp-Halász a Peter Rónai (2013), Milan Dobeš a János Fajó (2015), Emese Benczúr a Emőke Vargová (2017).

Aktérmi aktuálneho ročníka sú ťažiskové osobnosti konceptuálneho a neokonceptuálneho umenia: Endre Tót (1937) a Monogramista T.D (Dezider Tóth, 1947). V ich odlišne zameranej tvorbe sa objavuje rad analogických tém a postupov vyrastajúcej z podobnej spoločensko-historickej skúsenosti. Hoci sa nikdy nestretli spája ich všestrannosť, hravosť, humor, jemná irónia, záľuba vo výtvarných experimentoch, paradoxoch a vizuálnych metaforách. Výstava je koncipovaná ako komunikatívna hra s prvkami retrospektívy – kde jednotlivé témy týchto  originálnych poetík sa vzájomne dopovedajú. Prevedie návštevníka od začiatku 70-tych rokov po súčasnosť – zdôrazňujúc styčné body tvorby. Medzi nimi: rolu mail artu ako formy komunikácie v totalitnej dobe, formovanie identity a individuálnej mytológie umelcov, problém prázdnoty a Ničoty, paradoxy obrazu, vzťah dejín (umenia) a vlastnej tvorby, vizuálneho a verbálneho, banálneho a vznešeného, existenciálneho a transcendentálneho.

Endre Tót sa presadil na medzinárodnej scéne mail artovými dielami (1971). Významný predstaviteľ maďarskej neoavantgardy sa v rokoch 1970–71 rozišiel s maľbou, začal sa zaoberať s pojmovým umením. V rýchlom slede vznikli jeho nosné série: Nič, Dažďové-obrazy, Radosti, Zéra, prvé autorské knihy a pečiatky.  Realizoval prvé pouličné akcie v Ženeve (1976), po ktorej nasledovali ďalšie. V rokoch 1978 – 79 získal štipendium DAAD v Západnom Berlíne. Od roku 1980 žije v Kolíne nad Rýnom. K maľbe sa vrátil v roku 1987. Zúčastnil sa radu významných medzinárodných výstav (Bienále v Paríži, 1971, Livres d´Artistes, Centre G. Pompidou, Paríž, 1985, Fluxus in Deutschland, 1962–92, 1995, Aspekte/Positionen: – 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum Moderne Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň, 1999, Protest & Survive, Whitechapel Art Gallery, London, 2000, Eye on Europe – 1960 to Now, Museum of Modern Art New York, 2006). Je nositeľom Munkácsyho ceny (2006) a Kossuthovej ceny (2009).

Monogramista T.D upozornil na seba na 1. otvorenom ateliéri organizovaným Rudolfom Sikorom (1970). V 70-tych rokoch sa zúčastnil kolektívnych akcií v rámci alternatívnej scény (Symposion I.–III., 1974–76), organizoval výstavy vo svojom byte (1976–77). Vznikli viaceré jeho kľúčové série: Ochrana prírody (1970–1984), Banality (1974–82), Názorné pomôcky (1976–77), Partitúry (1976–78). V rokoch 1979–1986 zahájil tematicky zamerané interpretačné „cvičenia“: 9. mesačné majstrovstvá Bratislavy v posune artefaktu. V období 1991–2015 pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení. V rokoch 1991–2004 bol členom skupiny A – R. Vystavoval doma i v zahraničí (Operation Collages, Galerie Camonille, Brusel, 1979, Other Child Book, Cultural contreras fonapas, CIC, Mexico City, 1980, Conterporary Eastern European Artists Books, Franklin Furnace, New York, 1982, Begegnung Ost-West, Ulm Hallen-Donaubastion, Ulm, 1989, Les Artistes tchéques et slovaques 1960–1990, Museé du Luxembourg, Paríž, 1990, Apelación, EXPO, Sevilla, 1992, Artist of Central and Eastern Europe, Mattress Factory, Pittsburgh, 1995).

Termín realizácie:  5. 9. – 19. 10. 2019

Miesto výstavy: Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch

Kurátor: Helena Markusková

Zdroj: Tlačová správa Galérie Ernesta Zmetáka
Richard Prutkay

Autor článku: Richard Prutkay

Založil som a dodnes spravujem regionálny spravodajský portál Som Novozámčan. Záleží mi na mojom rodnom meste Nové Zámky a preto sa ho snažím zlepšovať prostredníctvom mojej práce v Som Novozámčan a Teen Media.

Vytlačiť článok
Zdieľajte článok:

Komentáre - Vyjadrite svoj názor:

Pre najaktuálnejšie spravodajstvo nás sledujte na FaceBook-u: